..... 
....
......
مواضيع تستحق وقفة 
.
د.عبد الجبار العبيدي
.
رفيف الفارس
امجد الدهامات
.......

 
.
.
 svenska
.
مؤسسة آمنة لرعاية الايتام

.

.

 

..............
 
.
 ................... 


 

....................
جمعية الصداقة العراقية السويدية 
...................


اطلاق
اسم الشاعر الكبير
 (يحيى السماوي)
على مهرجان النور
الثامن
 

يحيى السماوي  

ملف مهرجان
النور السابع

 .....................

فيلم عن
د عبد الرضا علي

  




................


خدمات ترجمة 
 في مؤسسة النور

.

 ملف

مهرجان
النور السادس

.

 ملف

مهرجان
النور الخامس

.

تغطية قناة آشور
الفضائية

.

تغطية قناة الفيحاء
في
الناصرية
وسوق الشيوخ
والاهوار

.

تغطية قناة الديار
الفضائية
 

تغطية
الفضائية السومرية

تغطية
قناة الفيحاء في بابل 

ملف مهرجان
النور الرابع للابداع

.

صور من
مهرجان النور الرابع 
 

.

تغطية قناة
الرشيد الفضائية
لمهرجان النور
الرابع للابداع

.

تغطية قناة
آشور الفضائية
لمهرجان النور
الرابع للابداع

 

تغطية قناة
الفيحاء
لمهرجان النور
في بابل

 

ملف مهرجان
النور

الثالث للابداع
2008

ملف
مهرجان النور
الثاني للابداع
 

            


محاورة باللهجة المصرية

نوفل الفضل

محاورة باللهجة المصرية

يدخل الزوج إلى البيت فيرى زوجته مكفهرة وغريبة الأطوار فيقول لها :

•-         أزيك ؟

•-         كويسة

•-         أيه مالك في أيه؟

•-         مافيش حاجة

•-         لا.......... أزاي دا فيه .............وفيه 

•-         قلت لك مافيش......... يعني مافيش

•-         أيه يا بت أنتِ هتسرحي بيه ، دا أنا  عاجنك وخابزك.... بأديه  دول

•-         وأنت يهمك أيه؟ .......... ماهو كله عندك زي بعضه

•-         ازاي بقى ؟

•-         أصلك مانتش دريان بحاجة

•-         ليه هو فيه أيه ؟

•-         أختك تفيده

•-         أختي ؟ مالها؟

•-         جت أنهارده ، وقلبها علينا غم ونكد

•-         جت هنا ؟ أزاي وأمته ؟

•-         جت زي مابتجي كل الناس

•-         أيوه يعني أزاي ؟

•-         بالتاكسي ولا  بالترماي

•-          وأنا أعرف منين ؟ ، المهم جت وخلاص

•-         أنتِ عبيطه يابت  ولا بتستعبطي ، منا عارف أنها جت بالتاكسي ، أنا قصدي جت هنا تعمل أيه ؟

•-         قالت :  عايزه حقها

•-         حقها في أيه ماتتكلمي مرة واحده  يابت ، لازم أجرجرك في الكلام يعني  ، خلاص كفاية ماتغلبنيش معاكِ

•-         هقول هقول يا أخويه

•-         طب خلصيني ، أصلك قلبتي دماغي

•-         سلامة دماغك

•-         يصرخ فيها  بصوت عال : ( قولي وخلصيني )

•-         مالك متعصب كده؟.......... روق وأستريح وأنت هتعرف كل حاجة

•-         اللهم طولك يا روح

•-         بتقوليلي أختك جت وقلبتها نكد وعايزاني أروق ، أنتِ أتهبلتي يابت ولا جرى لمخك حاجة

•-         ليه قالولك أيه عني بضرب بانجو

•-         بلا بانجو بلا زفت .........أنطقي وخلصيني أحسن أسيبلك البيت بالي  فيه وأمشي

•-         لا وأنت الصادق وهو في أيه في البيت؟  ،أوعى تفتكر أنها سرايا الخواجه

•-         يوووووووووه دي عيشة نكد ، أنتِ جنسك أيه ياوليه خلصيني أحسن أدبحك

•-         قولت لك جت عايزة حقها

•-         حقها في أيه ياوليه؟

•-         في الكام فدان بتوع الأرض

•-         أرض؟

•-         أيوه

•-         أرض أيه؟؟؟؟؟؟

•-         الي في البلد

•-         بس الأرض مش باسمي ، ما أنتِ عارفه إنها باسم أبويه وهو لسه عايش ، لما يموت تجي تدور علي الحقوق .........مش دلوقتي

•-         أنا قولت لها الكلام ده

•-         وقالت أيه؟

•-         قالت :الحج  محمد هو الي فتح عينيها

•-         فتح عنيها ....... أزاي؟

•-         قال لها : إن أخوك ومراته بيستغفلوكِ

•-         ومين الحج محمد ده ؟

•-         صاحب الحمام الي في السوق

•-         وده صاحب الحمام ولا مفتي الأزهر؟  ، تعالي قولي لي هي أيه الي وداها عنده،  أوعى تكوني بتستحمى عنده اصله راجل عينه زايغة وبيبص علي الحريم من خرم الباب

•-         وأنت أيه الي عرفك؟

يتلعثم ويلملم أزراره ويقول

•-         ها ها........... لا بس سمعت كده

•-         سمعت ولا شفت بعينك ؟!!!

•-         هشوف أزاي ؟ أنتِ تفكري أني أعمل كدا؟ قلت لكِ سمعت وخلاص

•-         على رأي المثل ( إن جالك القرد بيرقص طبله )

•-         قرد أيه......... وطبل أيه........ أنتِ أتخبطي  في نافوخك يا وليه ، قصدك أيه من الكلام دا ؟

•-         لا ياخويه ماقصدش ، أنا سحبت كلامي

•-         خلاص خلاص  ، هي فين دلوقتي؟

•-         هي مين؟

•-         تفيده

•-         مشيت

•-         مشيت ؟!! راحت فين في ساعة زي دي؟

•-         قالت : مستعجله علشان عندهم فرح بعد كام يوم

•-         فرح ؟

•-         أيوه

•-         مين؟

•-         أبنها برعي

•-         برعي  ....وهي مستعجله على قطع قلب الواد ليه

•-         ليه بقى

•-         ليه ازاي ، يعني عايزيه اتجيبلو وحده تاكل في نافوخو زي البارومه

•-         قصدك ايه ؟

•-         قصدي ده جواز مش لعبه ، مهي كده هتبقى زي الي بيرمى فلوسه في البير

•-         واحنه مالنا وملها ، ميغورو في الستين داهية ولا يتحرقو بكاز

•-         مالنه ازاي دي اختي يوليه

•-         يعيني على رقة قلبك !!!

•-         انت هتتمسرخي عليه ولا ايه

•-         لاعيني وانت مين قدك ياشيخ

•-         اهو منك ، انا نازل القهوة اضرب حجرين معسل

•-         خلي بالك من صحتك ده العمر مش بعزقة

•-         لا وانت الصادقه ، فتك بعافية

•-         روح اشرب واتهنى ، ان شاء الله محد يحوووش

  

  

نوفل الفضل 29/1/2012

 

 

نوفل الفضل


التعليقات

الاسم: صوفيا
التاريخ: 20/05/2019 17:11:11
يعني شو ده ما ولا شي لمهم عجبتني الفكرة دي يعني انا من الجزائر بس عم اتكلم مصري

الاسم: نوفل الفضل
التاريخ: 31/01/2012 15:33:01
بوركت ياصديقي ابو شهاب الوردة

الاسم: احمد جبارة
التاريخ: 31/01/2012 07:55:34
احسنت يامبدع




5000